Abstract
Patients with arthritis are often treated in a primary care setting. To study perceived knowledge and skills in arthritis care the questionnaire "Swedish version of the Canadian Physiotherapists Arthritis Care Survey" has been developed for use in rheumatology specialist care. The aim was to study whether the questionnaire were valid and reliable also for use in primary care. To assess face and content validity a focus group of eight physiotherapists working in primary care served as an expert panel. Test-retest was studied in a group of 30 physiotherapists working in primary health care and calculated with ICC /kappa. After some revision, the focus group gave the questionnaire face and content validity. Based on the focus group discussions questions not supported by the aim were removed (content of rheumatology training, certification and extended scope of practice) and four items added concerning recent education and perceived needs in the field. 95% (122/128) of
the questions in the revised questionnaire achieved a "fair to good" or "excellent" test-retest reliability (37% and 58%), while 5% (6/128) were classified as "poor". In summary, the questionnaire showed acceptable validity and reliability for most questions. Some of the questions need revision before the questionnaire is used in primary care.
Abstract
Patienter med artros- och artritsjukdomar är vanligt förekommande i primärvården. För att studera vilken upplevd kunskap och kompetens som finns vid omhändertagandet av denna patientgrupp har frågeformuläret ”Svensk version av Canadian Physiotherapists Arthritis Care Survey” tagits fram för sjukgymnaster verksamma inom reumatologisk specialistsjukvård. Syftet med studien var att undersöka om frågeformuläret hade validitet och reliabilitet för användning inom primärvården. Frågeformuläret validerades för face och content validity med hjälp av en fokusgrupp bestående av åtta sjukgymnaster verksamma i primärvården, en expertpanel. Test-retest reliabilitet undersöktes på en grupp av 30 primärvårdssjukgymnaster och beräknades med ICC/kappa. Resultatet visade att frågeformuläret efter viss revision uppnådde face och content validity. Efter diskussion i fokusgruppen togs irrelevanta delar bort som ej stöddes av frågeställningen (utbildning och utbildningsbehov relaterat till grund- och vidareutbildningar samt certifiering och utvidgade ansvarsområden) och fyra frågor lades till om nyligen genomgångna utbildningar och utbildningsbehov inom området och aktuella för primärvården. 95 % (122/128) av frågorna i det omarbetade frågeformuläret uppnådde tillsammans en ”skälig till god” eller ”utmärkt” test-retest reliabilitet (37 % respektive 58 %) medan 5 % (6/128) klassades som ”mycket svaga”. Sammanfattningsvis uppvisade frågeformuläret acceptabel validitet och reliabilitet för de flesta frågor. Några av frågorna bör dock omarbetas innan frågeformuläret används i primärvården.