Abstract
Background: Sometime in our life death will affect us all, not least health personnel. Health personnel sometimes express difficulties in the meeting of the loved-ones in situations that involves death. In terminal care death is often inevitable and put new perspectives on life for all concerned, not least the loved-ones.
Aim: To examine loved-ones experiences of terminal care.
Method: A literature review based on 7 qualitative and 4 quantitative articles that was collected from databases PubMed and CINAHL.
Results: The general themes that was found were treatment, communication, emotional distress plus participation and presence. Treatment was categorized in subthemes; treatment of dignity and support. Communication and environment was categorized in positive- and negative experiences.
Conclusion: Lack in personal treatment from health personnel is experienced among loved-ones. They also experience emotional distress and wants to be present in the care of the patient and at time of death. The writers believe that it is of great importance that these aspects functions within terminal care, since the loved-ones are an important part in the care of the patient. That health personnel have a lack of experience and education around death can be a contributing factor to the increase of emotional distress
Abstract
Bakgrund: Döden drabbar oss alla på något sätt i livet, inte minst hälso- och sjukvårdspersonal. Hälso- och sjukvårdspersonal uttrycker ibland svårigheter i bemötande av närstående i situationer kring döden. I den palliativa vården i livets slutskede så är döden ofrånkomlig och sätter nya perspektiv på livet för alla inblandade, inte minst närstående.
Syfte: Syftet är att undersöka närståendes upplevelser vid palliativ vård i livets slutskede.
Metod: En allmän litteraturstudie baserad på 7 kvalitativa och 4 kvantitativa artiklar som är inhämtade från databaserna PubMed och CINAHL.
Resultat: De huvudteman som hittats var bemötande, kommunikation, känslomässigt lidande samt delaktighet och närvaro. Bemötande delades in i underteman; ett värdigt bemötande och stöttning. Kommunikation och miljö delades in i positiva- och negativa upplevelser.
Slutsats: Närstående upplever brister i bemötande från hälso- och sjukvårdspersonal. De närstående upplever också känslomässigt lidande och vill vara närvarande både i vården av den palliativa patienten samt vid dödstillfället. Inom palliativ vård i livets slutskede så tror författarna att det är av stor betydelse att dessa områden fungerar då närstående är en viktig del i vårdandet av patienten. En bidragande faktor till bristerna kan vara att hälso- och sjukvårdspersonal har för lite erfarenhet och utbildning kring döden.